„Nije pretjerano tvrditi da je Eichmann u Jeruzalemu predstava koju je na svoj specifični način prema čuvenom naslovu režirao gost iz Slovenije Jernej Lorenci u Zagrebačkom kazalištu mladih, premijerno izvedena u ožujku 2019, najznačajnija predstava ne samo ove i ne samo zagrebačke sezone.“
Iz predstave Eichmann u Jeruzalemu / Snimio Marko Ercegović
Tako sam svojedobno opisao produkciju koja je u međuvremenu dogurala do pedesete reprize, što se u domaćoj kazališnoj praksi obilježava kao izniman uspjeh, i ne namjerava stati. Zna li se da je riječ o četverosatnoj izvedbi temeljenoj na redateljskim koncepcijama višestruke referencijalnosti te bogatom suautorstvu samih izvođača, koja se zato odmiče čak i od ionako nezamislivog postavljanja naslovne knjige Hanne Arendt, toliki broj repriza i toliko sezona na repertoaru znak je nesumnjive intrigantnosti i kvalitete samog proizvoda, ali i želje kazališta da ga održi i zadrži.
Možda i najpoznatija knjiga njemačke filozofkinje totalitarizma prepuna je povijesti i dokumenata, citata i uvida, koja umjesto jednog glavnog junaka ima ili njih poslovičnih šest milijuna ili nijednog. Zamisao o postavljanju takvog teksta morala je na izazov odgovoriti obrtanjem sustava i dokazivanjem da upravo kazalište ne smije biti mjesto banalnosti.
Ako je, naime, nekad bilo pravilo da se povijest mora poznavati kako se ne bi ponovila, danas kao da se i ono izvrnulo u zamagljivanje činjenica, kao da fake news nisu samo stvar današnjeg trenutka i konteksta nego se prelijevaju i na prošlost, a onda nužno i na budućnost. Umjesto informacija i podataka, ionako dostupnih, u predstavi Eichmann u Jeruzalemu gledatelj četiri sata prati kako osam glumaca uči misliti svoj odnos prema povijesti, nasilju, beščašću, barbarstvu i zlu. I tako izmiču banalnosti.
Neko je vrijeme Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu običavalo imati takozvanu novogodišnju premijeru na samom kraju prosinca, oduzimajući zakašnjelima čaroliju Orašara i zadajući kroničarima glavobolju kako i nju uvrstiti u već objavljenu rekapitulaciju godine. Kad to više ne radi velika kazališna kuća, radi nešto manja, pa Teatar &TD upravo za 28. prosinca najavljuje premijeru dramskog, barem koliko je javnosti poznato, prvijenca glumca Rakana Rushaidata Slučajna smrt jednog redatelja.
Teatar &TD / Snimio Marin Tironi / PIXSELL
Tematika je očekivano autoreferencijalna i teatroreferencijalna, jer progovara iz sve/ne/moći pozicije onih bez kojih kazalište ne postoji, glumaca u potrazi za predstavom. Zalog da je riječ o nezaobilaznom naslovu daje autorska ekipa: osim Rushaidata u predstavi igraju Bernard Tomić i Nikolina Prkačin, dok režiju i dramaturgiju potpisuje već &TD-ovom uspješnicom Gard potvrđen dvojac Dražen Krešić i Filip Rutić.
803 - 804 - 19. prosinca 2024. | Arhiva
Klikni za povratak